Muzikale verhalen en concerten

Wij zijn Ayumi Matsuda en Yvonne Rietbergen, oprichters van De blauwe lijster en makers en uitvoerders van de muzikale verhalen en concertprogramma's. We werken nauw samen met een aantal andere professionals om onze concerten en voorstellingen te realiseren.
























We willen kinderen en volwassenen graag in contact brengen met muziek en verhalen, want muziek en verhalen verrijken onze belevingswereld. Ze geven plezier en laten de creativiteit stromen, ze kunnen emoties vertolken, zwengelen de verbeeldingskracht aan, ze kunnen ons inspireren en in beweging zetten en ze verbinden ons met elkaar en met de vele generaties voor ons. We hopen dat onze voorstelling of concert voor de luisteraar een mooi en inspirerend moment zal zijn.


We houden van authenticiteit en ambacht, creativiteit en vakmanschap. Dat uit zich in onze muziek, het vertellen en (her)schrijven van (oude) verhalen, het samenstellen van een voorstelling of concert en in het ontwerpen en maken van afbeeldingen en attributen voor de voorstellingen.


De naam van het ensemble bevat een dubbele laag. De fluit wordt en werd vaak geassocieerd met vogelzang en er zijn vele composities geschreven waarin het zingen van vogels geïmiteerd wordt. Maar vogels worden van oudsher ook vaak gezien als boodschappers, soms zelfs vanuit een andere wereld. Ze geven berichten en verhalen door, en dat is wat wij ook willen doen. Oude en nieuwe verhalen, verklankt en verteld.


De musici

































Yvonne Rietbergen is werkzaam als blokfluitist, muziekdocent en musicoloog. Ze studeerde blokfluit aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht bij Reine Marie Verhagen en Heiko ter Schegget en muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Ze speelt in diverse formaties, overwegend oude, maar ook nieuwe muziek, op diverse typen fluiten. Sinds enige tijd speelt ze traverso (historische dwarsfluiten uit de renaissance en barok) en volgt lessen bij Clare Beesley in Den Haag.

Enkele jaren geleden begon ze met het ontwikkelen van muzikale verhalen. Ze is daarin niet alleen actief als speler en verteller, maar ontwerpt en vervaardigt ook geregeld attributen en afbeeldingen.


Zie meer op www.yvonnerietbergen.nl











 Ayumi Matsuda studeerde blokfluit aan de Toho-Gakuen School of Music in Japan bij Hirohiko Nakamura, Ken Iimuro en Kazuo Hanaoka. Ze vervolgde haar studie in Nederland aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht bij Heiko ter Schegget en Leo Meilink. Tijdens haar studie in Nederland studeerde ze als uitwisselingsstudent aan de Escola Sperior de Musica de Lisboa bij Pedro Couto Soares en Stephen Bull. Ze werkte samen met diverse musici en een groot aantal componisten, waaronder Pablo Escande en Koji Asano. Daarnaast is ze werkzaam als muziekdocent.

Tijdens haar studie kwam ze in aanraking met Alexandertechniek en zag de voordelen die het musici bracht. Inmiddels is ze zelf gediplomeerd Alexandertechniek-docent.



Henriëtte Wirth studeerde piano aan het Utrechts Conservatorium bij Klára Würtz en Paolo Giacometti, Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht, klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel bij Herman Stinders en pianoforte bij Piet Kuijken en Bart van Oort aan respectievelijk het Koninklijk Conservatorium te Brussel en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Tijdens haar opleiding in Brussel studeerde zij barokharp bij Nicolas Achten aan de Brusselse Académie de Woluwe-Saint-Lambert en barokaltviool bij Stéphanie de Failly. Aan het Conservatorium te Den Haag vervolgde zij haar studie barokharp bij Sarah-Louise Ridy en altviool bij Walter Reiter. Ze is verbonden als harpist aan Airs France, als organist aan het Castello consort en als pianist aan het Arcadië trio.

In 2014 richtte zij een barokorkest in Brussel op, Ars Mirabilis. Sinds 2007 is Henriëtte als piano- en klavecimbeldocent verbonden aan het cultuurcentrum van de Universiteit Utrecht.







Laura Lotti is werkzaam als harpdocent en treedt op in verschillende combinaties. Ze speelt mee in onze voorstelling "De kraanvogel en het meisje".


Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.

Gustav Mahler (1860-1911) componist en dirigent

© Copyright. All Rights Reserved